"Minua pelottaa ja väsyttää ja on jo vähän pimeää..."

Eilinen sadepäivä kului leppoisasti sorminukkeja ommellessa. Nuppu-Vadelma innostui puuhasta niin, ettei loppua tahtonut tulla! Puheista päätellen näitä syntyy vielä monta lisää.


Ensimmäisenä valmistui nallekarhu Siiri, jonka tunnistaa turkooseista viiksistään ja ihanista silmistään. Tämä on tekijän itsensä lemppari. Ensimmäistä nukkea ommeltiin kohta viisivuotiaan kanssa yhdessä, mutta sen jälkeen äidin apua ei enää tarvittukaan! Siirin hyvä ystävä on Bella-seepra, jolla on palelevat jalat. Onneksi sillä on vihreät villasukat.


Isin saaminen mukaan leikkiin on varmistettu ompelemalla kalasorminukke Sofia. Ja sitten vihdoin Nuppis taas muisti, että pitäähän jokaisessa leikissä olla prinsessa ja sulhanen. Kaunis possuprinsessa Venla ja komea sulhaskoira Olli ovat muuten tavanneet Fiskarsissa sorsia syöttämässä. 


Illalla nuket eksyivät monta kertaa metsään. Vaikka tarina on jännittävä, paljastettakoon, että suuri pehmo-orava onneksi löytää ja pelastaa pienet eksyneet.

- Hei! Minä olen eksynyt Siiri-karhu. Minua pelottaa ja väsyttää ja on jo vähän pimeää ja odotan pelastamista. Voisinko jäädä tänne?
- Hei! Minä olen Bella-seepra. Olen eksynyt ja peloissaan ja väsynyt.
- Hei! Minä olen Sofia-kala. Minä olen eksynyt, olen peloissaan ja olen kylmissään ja vähän väsynyt. Minä taidan jäädä tänne odottamaan etsimistä.
- Hei! Minä olen prinsessapossu ja nimeni on Venla. Olen eksynyt ja peloissaan ja väsynyt. Voinko jäädä tänne odottamaan etsimistä?
- Hei! Minä olen Olli-koira. Olen eksynyt. Olen hieman peloissaan ja kylmissään ja väsyttää.
Sitten saapuu kiltti orava paikalle.
- Hmmm... Täällä näyttää olevan eksyneitä lapsia. Hypätkää selkääni, niin vien teidät kotikolooni. No niin, perillä ollaan!


Tässäpä muuten hauskaa puuhaa vaikka koko perheelle! Kalaa lukuunottamatta jokaisen sorminuksen pohjana on ollut kaksinkertainen askarteluhuopakangas. Peruskaava on helppo valmistaa: leikkaa paperista suorakulmio, jonka mitat ovat noin 4 cm x 7 cm, ja pyöristä kaava toisesta päästä. Sitten vaan suunnittelemaan erilaisia korvia ja muita yksityiskohtia! Possun, nallen ja seepran korvat on lisätty peruskaavaan ja liimattu lopuksi yhteen. Koiran korvat on ommeltu etu- ja takakappaleen väliin. Palat on ommeltu yhteen etupistoilla: ensin toiseen suuntaan ja sitten takaisin. Lanka ei mene sikinsokin, kun tekee yhden piston kerrallaan valmiiksi: neula sukeltaa molempien kankaiden läpi ja takaisin pintaan - sitten vasta kiristetään. Takaisin ommellessa neula sukeltaa ensimmäisellä kierroksella ommellun piston ali. 

Askartelun jälkeen iloa on vielä jopa vuosiksi eteenpäin leikeissä!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pienelle vauvalle ja nukelle vaatteita (sis. kaavat nuken bodyyn. paitaan ja housuihin)

Hau-hau siellä ja hau-hau täällä ja ihan joka puolella hau-hau! (sis. kaavat ja ohjeet nukenvaatteisiin)

Eikä - lempileggareissa reikä! (sis. ohjeet rikkinäisen polven korjaamiseen)